Wiosna dopiero się zaczęła, więc to idealny czas na podsumowanie akcji zima w naszym wykonaniu.
Jako Zakład Gospodarki Komunalnej odpowiadamy za drogi gminne. Drogi wojewódzkie i powiatowe leżą w gestii innego zarządcy. Przechodząc do konkretów to sezon zimowy 2023/2024 rozpoczęliśmy dosyć szybko bo już 18 listopada, gdzie trwała dalej astronomiczna jesień. Początkowo do prac utrzymaniowych używaliśmy ciągnika rolniczego Zetor Proxima 110 wraz z rozsiewaczem oraz koparko- ładowarkę JCB 3CX. Na koniec roku 2023 zakupiliśmy profesjonalną posypywarkę firmy OZAMET na samochód ciężarowy MAN, o wartości 143 910, 00 zł brutto przez co mogliśmy zwiększyć nasze siły i środki na drogach gminnych. W okresie zimowym prowadziliśmy całodobowe dyżury i byliśmy przygotowani na wyjazd o każdej porze dnia i nocy. Większość prac prowadziliśmy między godzinami 3:00-10:00. Dzięki poczynionym inwestycjom skróciliśmy czas odśnieżania ok 47 km dróg gminnych asfaltowych z 9 godzin do 5. * Dosyć często podczas jednego wyjazdu realizowaliśmy np. 2 objazdy gminne ze względu na intensywne opady śniegu.
Oprócz samych dróg prowadziliśmy także odśnieżanie chodników. W tym przypadku prace zaczynaliśmy od 6:00 i używaliśmy do tego zamiatarki ulicznej HAKO CITYMASTER 650 oraz traktorka z kabiną. Wszystkie te maszyny zostały doposażone w pługi, szczotki oraz posypywarki, tak aby zwalczanie gołoledzi było skuteczne.
Poniżej prezentujemy podstawowe dane dotyczące utrzymania zimowego:
- Ilość wyjazdów – 23*
- Ilość przepracowanych godzin – 314 h.
- Ilość zakupionej soli drogowej w lipcu i grudniu – 77 t (łączny koszt 45 753,17 zł)
- Ilość zużytej soli drogowej – ok. 51 t (koszt 30 304,04 zł)
- Ilość zużytego piachu – ok 182 t.
- Ilość zużytej mieszkanki sól + piach – 233 t.
- Ilość zużytego paliwa – 3423 l.
- Koszt zakupu paliwa – 24 133,84 zł
- Poniesione koszty (sól drogowa + paliwo) - 54 437,88 zł
- Ilość osób wykonujących zadanie odśnieżania dróg – 2**
- Ilość osób wykonujących zadanie odśnieżania chodników – 2**
Dla porównania możemy odnieść się do ostatnich ofert wykonawców zewnętrznych z sezonu 2021/2022 (od tego okresu ceny mocno wzrosły), gdzie jeden objazd po drogach gminnych kosztował 9 136,80 zł brutto. Przy założeniu, że zlecilibyśmy 23 objazdy dróg gminnych (nie wyjazdy), ponieślibyśmy koszty na poziomie 210 146,40 zł brutto. Jest to prawie 4 razy więcej!!! Dodatkowo, jeżeli naszą ilość wyjazdów rozbilibyśmy na objazdy to ta kwota znacznie by się zwiększyła!!! Pokazuje to, że przemyślane zakupy inwestycyjne (posypywarka OZAMET) potrafią się zwrócić podczas jednego okresu zimowego.
Oczywiście w nasze koszty należałoby wliczyć wynagrodzenie pracowników, ale nasi pracownicy nie są zatrudnieni wyłącznie do odśnieżania dróg oraz chodników. Z tego tytułu nie pobierają dodatkowych wynagrodzeń czy tez innych gratyfikacji finansowych. Podczas przestojów w opadach śniegu wykonują normalną pracę w ramach swoich zakresów obowiązków w ZGK. I w związku z tym, trudno byłoby to skalkulować.
Podsumowując ten artykuł należy stwierdzić, że wykonując samodzielnie prace oszczędzamy nasze finanse, wykonujemy zadania lepiej, co ma bezpośrednie przełożenie na jakość (świadczą o tym chociażby fora internetowe innych gmin, gdzie byliśmy chwaleni) oraz jesteśmy niezależni od podmiotów zewnętrznych. Sami kontrolujemy w jakich godzinach wyjechać, ile materiału zużyć na drogi, ile wykonać objazdów itp. Więc po co przepłacać
i zatrudniać do tego zadania innych?
*Ilość wyjazdów nie oznacza ilości objazdów gminy. Podczas jednego wyjazdu realizowaliśmy np. 2-3 objazdy dróg gminnych. **Pracownicy zatrudnieni na etat w ZGK. Wykonujący inne prace podczas przestojów w opadach śniegu.