Szanowni Państwo,
w związku z ostatnimi opadami śniegu oraz rozgorzałymi dyskusjami na forach internetowych, dotyczących jakości odśnieżania dróg, chcielibyśmy Państwu przybliżyć temat odśnieżania dróg, chodników oraz podjętych działań przez ZGK w Klembowie.
1. Jakie są rodzaje dróg i kto jest odpowiedzialny za ich odśnieżanie.
Przez Gminę Klembów przebiegają głównie 3 rodzaje dróg: wojewódzkie, powiatowe oraz gminne.
a) Drogi wojewódzkie: droga nr 636 z Woli Rasztowskiej – Krusze oraz droga nr 634 z Karolewa do Krzywicy. Obowiązek ich utrzymania, w tym odśnieżania spoczywa na Mazowieckim Zarządzie Dróg Wojewódzkich Tel. 22 776 23 33, e-mail: rd.wolomin@mzdw.pl
b) Drogi powiatowe:
- Stary Kraszew – Słoneczna, Radzymińska, Szkolna, Świętojańska
- Nowy Kraszew – Jana Pawła II
- Dobczyn – Mazowiecka (główna ulica przez miejscowość do PKP Dobczyn)
- Klembów – Gen. Fr. Żymirskiego (główna ulica przez miejscowość do PKP Klembów), Jana Pawła II.
- Ostrówek – Kolejowa (główna ulica od PKP Klembów do ronda przy szkole), Wołomińska
- Lipka - Wołomińska
- Rasztów – Napoleońska (w stronę Woli Rasztowskiej), Klembowska (w stronę Klembowa przez las)
- Wola Rasztowska - Kościelna
- Sitki – Jana Pawła II
- Krusze – Główna
W większości to drogi powiatowe stanowią główne ulice naszych miejscowości, których dotyczą skargi złego utrzymania. Za odśnieżanie ich odpowiada Wydział Dróg Powiatowych tel. 22 777 47 79-83 wew. 15, 16, 17, 18 e-mail: wdp@powiat-wolominski.pl
c) Pozostałe drogi są drogami gminnymi i za ich utrzymanie odpowiada Zakład Gospodarki Komunalnej w Klembowie Tel. 29 753-88-33-34,
e-mail:zgk@klembow.pl
2. Chodniki i kto odpowiada za ich odśnieżenie?
Kwestię tę reguluje art. 5 ust. 1 pkt 4 Ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach. Zgodnie z tym przepisem właściciel nieruchomości jest zobowiązany do uprzątnięcia błota, śniegu, lodu i innych zanieczyszczeń z chodników położonych bezpośrednio przy granicy jego nieruchomości. Jest to najczęściej przywoływany akt prawny, który nie jest dosyć precyzyjny i nie wyjaśnia wszystkiego. Wiele osób żyje w przekonaniu, że jeżeli chodnik odsunięty jest np. 2 metry od jego granicy i pomiędzy nimi jest np. pas zieleni to wspomniany obowiązek już na nim nie ciąży.
W rozstrzygnięciu sporu przychodzi wyrok Sądu Rejonowego w Strzelcach Kajeńskich, który w dniu 21 kwietnia 2016 roku orzekł, że taki obowiązek dalej ciąży na właścicielu nieruchomości. W swoim orzeczeniu sąd wskazał m.in. art. 30 z dnia 21 marca 1985 roku o drogach publicznych, gdzie zaznaczył, że utrzymanie np. zjazdów wraz z przepustami, należy do właścicieli lub użytkowników gruntów przyległych do drogi (pasa drogowego). Właściciel takiego gruntu nie może domagać się od zarządcy wykonywania robót konserwacyjnych, porządkowych i innych zmierzających do zwiększenia bezpieczeństwa i wygody ruchu, w tym także odśnieżania i zwalczania śliskości zimowej. Wyszczególnione czynności dysponent gruntu musi wykonać we własnym zakresie i na własny koszt. W związku z powyższym, jeżeli chodnik odsunięty jest kilka metrów od naszej nieruchomości i ma wykonany zjazd to my jako właściciele przyległej nieruchomości dalej za niego odpowiadamy.
Wiele sporów budzi w naszym lokalnym przypadku nieodśnieżony chodnik z Klembowa do PKP, który usytuowany jest w lesie. Ponieważ jest to odcinek poza zabudowaniami, nie posiadający zjazdów itp. to obowiązek spoczywa na zarządcy drogi. W tym konkretnym przypadku na Wydziale Dróg Powiatowych w Wołominie. Kontakt podany wyżej.
3. Słaby efekt odśnieżania
Aby efekty odśnieżania dróg były zadowalające muszą być spełnione dwa warunki:
a) Stosowanie odpowiednich środków. W naszej gminie stosowana jest popularna „sól drogowa” oraz w niższych temperaturach chlorek wapnia i magnezu. W celu zrobienia szorstkości drogi dodawany jest żwir. Są to dopuszczone środki przy zimowym utrzymaniu i tak naprawdę jedyne z jakich możemy korzystać. Ważne jest to, aby w odpowiednim momencie zastosować odpowiedni środek.
b) Ruch drogowy. Bez ruchu drogowego nie będzie dobrego odśnieżania. Drogi powiatowe oraz wojewódzkie mają dużo większe natężenie ruchu niż drogi gminne, zatem łatwiej jest je utrzymać. Dlaczego? Dzieje się tak, ponieważ musi nastąpić reakcja miedzy użytymi środkami a oponami kół samochodów. Tarcie, ciepło oraz wgryzanie się soli w pokrywę śnieżną (dzięki temu pokrywa śnieżna szybciej się rozpuszcza) następuje w skutek ruchu samochodowego, im większy ruch tym szybciej i skuteczniej działa sól drogowa czy też inny zastosowany środek. W naszej działalności używamy takich samych środków jak zarządcy dróg ekspresowych czy też wojewódzkich, ale oni szybciej uzyskują efekty dzięki większemu ruchowi drogowemu. Idealnym przykładem podczas ostatnich opadów była ulica np. Kolejowa w Ostrówku, gdzie mimo braku odśnieżania, ruch samochodowy spowodował rozjazd pokrywy śnieżnej do stanu luźnego, co ułatwiło zadanie drogowcom, którym pozostało zebranie „błota” i zapobiegawcze posypanie drogi. Tam gdzie ruch jest mniejszy przejazd solarko-piaskarki czasem nie przynosi pożądanych efektów. Wysypany materiał potrafi „spłynąć” po drodze na skutek stworzonej lodowej skorupy i braku elementu powodującego przenikanie w głąb pokrywy lodowej. Przy takich drogach trzeba czasami kilkukrotnie powtórzyć zabieg, co przekłada się na opóźnienia odśnieżania w innych rejonach.
4. Ostatnie odśnieżanie wykonane przez gminę Klembów.
Ostatnia wywołana fala dyskusji na temat nie dotrzymywania owego obowiązku przez gminę skłoniła nas do napisania tego artykułu. W związku z trwającymi 2 dniowymi intensywnymi opadami śniegu Zakład Gospodarki Komunalnej w Klembowie samodzielnie rozpoczął akcję zima w niedzielę o godzinie 10:00 i nieprzerwanie prowadził działania do wtorku. Działania polegały głownie na płużeniu i posypywaniu dróg asfaltowych odpowiednimi środkami. Widząc ilość śniegu, w poniedziałek skierowaliśmy dodatkowe siły do odśnieżania chodników mimo, że znaczna część nie jest w naszym zakresie. Odśnieżyliśmy chodniki w Klembowie przy ul. Gen. Fr. Żymirskiego do PKP, Jana Pawła II, Słoneczną, Kolejową w Ostrówku, Wspólną w Rasztowie oraz Prymasa Tysiąclecia i Wiśniową w Pasku (we wtorek swoje działania z odśnieżaniem prowadził powiat). Z tego miejsca dziękujemy mieszkańcom, którzy sami odśnieżyli chodniki przed swoimi nieruchomościami, znacznie nam to przyśpieszyło prace. Dziękujemy! Jednocześnie w poniedziałek przystąpiliśmy do odśnieżania dróg gruntowych (samo płużenie). W tym miejscu musimy zdementować nieprawdziwe informacje o braku reakcji z naszej strony. W naszych mediach społecznościowych w niedzielę informowaliśmy o prowadzeniu przez nas stosownych działań. Brak reakcji z naszej strony spowodowałby przy takich intensywnych opadach, brak przejezdności dróg gminnych. Niestety, nie jesteśmy w stanie być na każdej drodze o tej samej porze. Podczas takich opadów odśnieżać jedną drogę trzeba kilkukrotnie i to w nocy z niedzieli na poniedziałek czyniliśmy. Żadnej drogi asfaltowej nie ominęliśmy. Odśnieżanie dróg podczas opadów przypomina syzyfową pracę, zanim dojedziemy do końca drogi to pierwsza część jest z powrotem zasypana. Mimo to, po naszych działaniach było widać efekt w postaci lepiej utrzymanych dróg niż powiatowe (pomimo uboższego zaplecza technicznego) czy też szybkości reakcji. Do porównania można wykorzystać ulicę Mazowiecką (powiatowa) w Dobczynie z sąsiednią ulicą Wiśniową (gminną) w Pasku. Dodatkowo dla zobrazowania przedstawiamy zdjęcie jak my działamy a jak inne gminy. Dla osób, które i tak twierdzą, że pługa nie widziały na drogach asfaltowych, możemy udostępnić zdjęcia z monitoringu gdzie np. o 4:14 w poniedziałek rano prowadzimy działania. Mamy nadzieje, że po tej lekturze będziecie Państwo mieli świadomość, która droga do kogo należy i kto za nią odpowiada. Rozumiemy, że drogi powinny być bezpieczne, przejezdne i do tego dążymy, ale czy my sami jako mieszkańcy wykonujemy poprawnie swoje obowiązki odśnieżania chodników przed bramą? Część na pewno tak (widzieliśmy w poniedziałek), ale druga część ma z tym wyraźny kłopot.